Det skal du IKKE sige til jobsamtalen

Du ved sikkert godt hvad du SKAL gøre til en jobsamtale, men næppe hvad du absolut IKKE skal gøre eller sige. Nogle gange kommer tingene uheldigt ud af munden fordi man er nervøs, har svedige håndflader og mærker varmen i ansigtet. Men hvis du læser dette, inden du går ind gennem døren, hvor din forhåbentlige kommende leder / kollegaer sidder, så kan du være sikker på at du ikke siger noget du ikke burde.

Du skal IKKE lyve. Ja, det er sikkert åbenlyst, men man kender det selv at man pynter lidt på historien eller faktisk endnu værre gør sig bedre end man er. Desværre er sandheden bare at man bliver “opdaget” før eller siden. Smil og sig sandheden – det kommer du længst med.

Lad være med at tale grimt eller nedsættende om din tidligere arbejdsplads eller kollegaer. Det kan din kommende arbejdsplads ikke bruge til noget, og det giver også et forkert signal af dig som person.

Fokusér ikke på de ting du ikke kan tilfører jobbet. Fortæl om de ting du kan bidrage med, fremfor ting du ikke kan bidrage med. Bevares – der er ingen som er perfekte, der er altid plads til forbedringer på det faglige eller personlige. Så lad være med at overdrive. Hvis du bliver spurgt hvor god du er fra 1-10 indenfor et bestemt område? (Med mindre du selv mener du er VERDENS bedste) Så vær’ ydmyg og sig 7-8 og med et smil på læben sige at du altid bestræber dig efter at blive ENDNU bedre.

Tøv ikke når du bliver spurgt om lønniveau, referencer, motivation og relevante kompetencer. Du skal være forberedt. Det viser mere om dig end du tror – og folk kan let gennemskue dig, hvis du ikke er forberedt. Sig hvad du føler og tænker.

Lad være med at afbryde når folk taler. Der er en grund til vi har to øre og kun én mund. Lyt mere end du taler. Smil og vær’ ydmyg – det betaler sig.


Vi håber du kan tage ovenstående med dig ind til jobsamtalen. Meget af det er du sikkert allerede klar over og virker kliché agtigt, men samtidigt er der mange som – af en eller anden årsag – glemmer det. Fokusér, lyt og vær forberedt – så skal det nok gå alt sammen.

Husk at ydmyghed kan forståes på mange måder. Du skal selvfølgelig heller ikke være underdanig og ligge dig fladt ned. Du skal også være stolt af dig selv og det du kan. Vi mennesker forstår meget bedre kropsholdninger og udtryk end vi forstår ord, så husk at smil og være glad.

Har du andre gode tips og tricks til jobsamtalen vil vi meget gerne høre fra dig.